I huvudet på Oscar Jansson
Hur känns det att arbeta med KlubbSverige, Oscar?
Har jobbat med KlubbSverige i snart 1,5 år och det känns fortfarande både roligt och spännande. Jag tycker att det har blivit ett lyft sen vårt uppköp av Weight Trainer och ForMe, samt att det kommit in en del nya medarbetare med en annan syn på saker och ting.
Jag själv jobbar med med kundkontakt och den digitala marknadsföringen för våra olika gym, både för dem som använder sig av våra viktprogram och för dem som använder sig av Boost.
Rätt marknadsföring kan vara skillnaden på + och – i resultat!
En av de största anledningarna till att jag valde att börja jobba med marknadsföring riktat mot gym var för att jag såg brister i kunskap när det kom till detta. Det är lätt att göra fel när det kommer till att både bygga en konverterings stark hemsida/kampanjsida och en annons som optimerar rätt på sociala medier.
Att kunna hjälpa gym och träningsanläggningar runt om i Sverige att få en bättre lönsamhet är något jag brinner för då jag tycker vi jobbar inom en av de viktigaste branscherna vi har i samhället och det är många som har det svårt att få det att gå runt. Att vi då kan stötta gymägare och personal med att få in olika program/koncept som är lönsamma och där det finns ett stort intresse vid rätt typ av marknadsföring. Det är i mina ögon fantastiskt.
Det jag sitter och kollar på mest under dagarna är hur våra olika annonser presterar och hur vi kan förbättra dem. Allt börjar med att ha ett så pass bra erbjudande som folk tycker är attraktivt och som skapar ett intresse för den målgruppen vi vill nå ut till. Därefter påbörjas arbetet av att bygga en kampanjsida av det erbjudandet som vi tror kommer passa in bra, där är det viktigt att budskapet blir tydligt och att folk kan känna igen sig själva i det dem läser och ser. När detta är gjort så ska en annons skapas och optimeras på rätt sätt, vi behöver rikta annonserna mot rätt personer och ge rätt data till algoritmerna som vi jobbar med. Jobbar vi med fel optimering så kommer våra annonser visas för fel personer och då kommer kostnaden att stiga, därav vikten av göra detta på rätt sätt. Annonserna i sig behöver fånga intresse snabbt när personer ser det, då det är många som vill synas på sociala medier och det är viktigt att sticka ut på rätt sätt. Bilder och texter är därav otroligt viktigt och något vi lägger mycket tid på för att det ska bli så bra som möjligt, samtidigt så måste man tänka på alla regler som måste följas för att annonsera på olika plattformar.
Fördelar med att ta hjälp av någon inom digital marknadsföring:
Jag tycker det är viktigt att skapa en förståelse i vikten av marknadsföring och hur stor skillnad det kan göra i resultat och därav vikten av att ta hjälp av någon som kan.
Vi har personliga tränare på gymmet för att dem förstår sig på träning och kan hjälpa sina kunder nå sina mål, vi har receptionister på gymmet för att dem vet hur man bemöter människor och vi har gruppträningsinstruktörer för att dem är duktiga på att hålla pass i grupp.
Varför har vi då inte en person som kan digital marknadsföring på varje gym/anläggning? Enligt mig är detta kanske det viktigaste för att alla andra ska kunna göra sitt jobb på anläggningen för om vi inte jobbar med marknadsföringen så kommer vi inte få in lika många nya medlemmar.
Fördelarna med att ha någon som är utbildad är att slippa lägga ner egen tid på det och även slippa fundera på om saker och ting görs på rätt sätt. Vi på KlubbSverige vill fungera som ett bollplank och som en “konsult” för varje gym/anläggning vi hjälper, där vi alltid strävar efter att anläggningen i sig ska bli så lönsam som möjligt.
Vi kan hjälpa till med:
Skapande och material för både kampanjsidor och annonser.
Optimering av annonser.
Analyser av kampanjer.
Nya ideer och tankar kring framtida kampanjer.
Rapporter för att se vad saker och ting faktiskt resulterar i.
Med rätt typ av digital marknadsföring har möjligheten att mäta och visa vad det faktiskt genererar, vilket jag tycker är väldigt viktigt då vi inte vill spendera pengar i onödan.
Oscar Jansson
Succesmanager
E-post: oscar@klubbsverige.se
Mobil: +46 (0)72 9917621
www.klubbsverige.se
Att kunna hjälpa gym runt om i Sverige att få en bättre lönsamhet är något jag brinner för, då jag tycker vi jobbar i en av de viktigaste branscherna vi har i samhället.