Select Page
Vad är det egentligen som gör att vissa personer är bättre på att få fler nya kunder till sitt gym än andra? Förutsatt att du har en bra produkt/tjänst som dina potentiella kunder känner till, så finns det faktiskt en rad klassiska tekniker som fungerar i nästan alla försäljningssituationer. I den här artikel kommer vi inte att fokusera på marknadsföring och leadsgenerering utan istället på hur du får ett lead att bli en betalande medlem. 

Säljprocessen
Själva säljprocessen är egentligen rätt enkel. Det gäller först och främst att ta kontakt och få den potentiella kunden att komma till anläggningen. Här har ni ett möte där du visar gymmet och gör en snabb analys av personens behov. Prestera sedan det bästa valet eller valen för personen. Avsluta med att boka in personen på sitt första träningspass eller sin första PT-timme.

 

Ta kontakt och boka möte

Genomför möte

Presentera det bästa valet eller valen för den potentiella kunden

Boka in personen på sitt första träningstillfälle eller PT

Repetera

 

Våra fem bästa tips för fler avslut

Agera direkt – varma leads köper mer än kalla. Kommer det in en person till anläggningen eller ett lead via din Facebook-annons eller hemsida finns uppenbarligen ett intresse och sannolikt är personen inställd på att börja träna. Din uppgift är nu att se till att personen tar det där lilla steget och tecknar ett medlemskap på just ditt gym. En grundregel är att agera direkt. Så länge som personen själv visat ett intresse för att komma igång behöver du oftast bara bekräfta att det är en bra idé och vänligt hjälpa till att guida din nya medlem genom processen. Om vi väntar för länge är risken stor att annat kommer emellan, personens intresse rinner ut i sanden och vi har missat en ny medlem. Kommer det in ett lead via hemsidan, ring upp direkt eller dagen efter och boka ett möte, helst redan samma dag.

Ställ frågor – förstå personens känslor och behov. För att kunna presentera ett bra medlemskap och relevanta argument är det viktigt att förstå personens behov. Varför vill hen träna? Vad är målet och vad finns det för eventuella argument för att inte börja? Var nyfiken och försök att presentera det upplägg som du tror skulle passa bäst för just den här nya medlemmen. Visa att du bryr dig om att personen ska få ett upplägg som passar. För vissa är barnpassningen avgörande, för andra är det specifika klasser. Bara genom att vara lyhörd och ställa frågor kommer du få reda på det.

Det är känslan som avgör. Vi köper det som känns bra, sen skapar vi de rationella argumenten i efterhand. Därför är det viktigaste att få personen att känna sig hemma hos er. Ta dig tid att visa anläggningen, berätta om allt från era öppettider till hur det går till att boka ett pass hos er. Bjud gärna på en kopp kaffe. Tänk på att ditt gym troligtvis är helt nytt för den här personen och för någon som aldrig tränat förr kan gymmiljön upplevas som lite läskig. Ha överseende med att nya medlemmar kanske inte har så bra koll på träning som du. Försök hitta rätt nivå för varje ny person du träffar och varje person att känna sig som en viktigt person hos er.

Ge fler alternativ. Ett bra sätt att få en person att själv aktivt välja ett visst medlemskap är att presentera två till tre olika alternativ och sedan fråga vilket som skulle passa bäst. De flesta gillar att bestämma men vill samtidigt har lite hjälp på traven. Blir alternativen för många är det istället svårt att välja. Så efter att du gjort en snabb analys av personens behov, ge ditt förslag på vad du tror är de bästa alternativen. Sen ber du personen välja.

Ställ den avslutande frågan och stäng affären. En vanlig anledning till varför en person inte tecknar ett medlemskap eller köper fler PT-timmar är för att du inte vågat fråga om hen vill köpa. Har du ett bra möte och du märker att personen är intresserad, fråga om avslut redan samma dag. ”Vill du komma igång direkt? Ja, men vad kul! Då skriver bli in dig redan idag.”

Hoppas du tycker att tipsen varit bra och att du känner dig redo att ta din försäljningsteknik till nästa nivå. Försäljning handlar ju om att hjälpa den potentiella kunden att hitta rätt medlemskap eller tjänst, det är inte ett sätt att övertala eller lura någon att köpa något hen inte vill ha. Var lyhörd, hjälpsam och se samtidigt till att våga ta affären i mål när kunden är redo. Ju snabbare personen tecknar medlemskap, desto snabbare kan hen nå sina träningsmål. För du hjälper ju faktiskt en person som vill börja träna att ta första steget till ett hälsosammare liv. Det tycker vi är fantastiskt.

Stort lycka till med försäljningen!