Skriv annonstexter som konverterar – våra 5 bästa tips
Att skriva en annonstext som väcker uppmärksamhet och ger många klick kan vara klurigt. Att skriva lite för långa texter är en klassisk fälla som många går i när det kommer till copy på webben. Att lägga mer fokus på sig själv och sin produkt än på kundens känslor, drömmar och behov är en annan vanlig miss. Men hur gör du då? Och vad ska du tänka på? Här delar vi med oss av våra 5 bästa tips för hur du som driver gym och träningsanläggningar kan skapa annonstexter som leder till fler klick och leads.
1. Håll det kort! De flesta scrollar igenom sitt flöde i rasande fart och stannar sällan upp för att läsa långa texter. Försök därför hålla det kort och koncist, väck uppmärksamhet och nyfikenhet. En text som inte ger alla svar direkt får ofta fler klick. Tex ”Vill du också komma i ditt livs form? Läs mer om det populära 16-veckors-programmet…”
2. What’s in it for me? Ja, så tänker de flesta, så även dina potentiella kunder. Utgå därför från den potentiella kunden, dvs den som du vill ska klicka på ditt inlägg. Vilka känslor och utmaningar står hen inför? Istället för att rada upp vad programmet eller medlemskapet innehåller, lägg fokus på vad personen får efter att ha genomfört det. Tex. Vill du känna dig piggare, starkare och gladare? Vill du nå din målvikt? Läs mer om vårt program…”
3. Skapa en känsla av att det är lite bråttom (aka creating a sense of urgency). Genom att lägga till något som skapar en känsla av att du som kund borde agera direkt kan vara det bästa sättet att få fler att konvertera. Exempel på sådana texter kan vara tidsbegränsade erbjudanden eller ett begränsat antal platser i en grupp. Lägg till ”Endast 2 platser kvar!” i inledningen av annonstexten och avsluta med ”Boka din plats nu” så ska du se att dina leads börjar rasa in.
4. Hitta er tonalitet. Det är bra om era annonstexter går hand i hand med ert varumärke, er tonalitet och det ni står för. Hur vill ni att omvärlden ska uppfatta er? Vill ni kännas glada, peppiga, busiga eller mer seriösa och trovärdiga? Det ena behöver såklart inte utesluta det andra. Men det är bra att tänka igenom vilken ton och röst man vill prata med med sina kunder även på webben.
5. Kompletter med fina bilder eller video. Texter i all ära, men inget konverterar så bra som en bra video eller en snygg bild. Så komplettera alltid din annons med en bild eller video för bäst resultat.
Hoppas du känner att du fått lite inspiration och hjälp. Du kan alltid kontakta oss om du har frågor gällande din digitala marknadsföring. Stort lycka till med dina annonser!