Select Page

För en vecka sedan kom nyheten ut om att STC, med riskkapitalbolaget Novax som majoritetsägare, förvärvar Puls & Träning. Ett strategiskt viktigt förvärv för STC som genom detta skaffar sig ett stort antal anläggningar i Stockholm. En jätte äter upp en annan jätte. Är det bra eller dåligt?

Någon vecka tidigare blev det även klart att Novax investerar i Onelab, ett bolag som jobbar med företagshälsovård. Om vi lyfter blicken i ett större perspektiv så är det en tydlig trend att många andra stora aktörer har gjort förvärv eller investerat i tränings- och hälsobranschen. Apple och Amazon är bara några som tagit stora kliv in på vår marknad.

Att stora bolag väljer att göra stora investeringar i vår bransch indikerar tydligt att de anser att folkhälsa är strategiskt viktigt  – både ur ett långsiktigt hälsoperspektiv, men även ur ett rent ekonomiskt perspektiv. Detta förstärker trenden att är folkhälsa är en god investering och det är väldigt positivt för alla som jobbar inom detta segment. 

För fristående och mindre aktörer innebär detta förvärv även en annan positiv effekt och det är att Puls & Träning var en av få (om kanske inte den enda) större aktörer som hade en profil och erbjudande som skiljde sig från de andra kedjorna. Nu finns de inte kvar, utan kommer att bli en del av STC vilket i sin tur mest sannolikt även innebär att det skapas ett tomrum på marknaden där andra aktörer nu enklare kan ta sig in.  

Vi kan således konstatera att i spåren av konsolidering förstärks möjligheten för mindre aktörer att särskilja sig. En mindre verksamhet är mer flexibel och snabbmanövrerad och har bättre förutsättningar att snabbt ställa om, hänga på trender och skapa mer kundanpassade erbjudanden. Till skillnad från en större kedja har en mindre aktör även större frihet att justera pris och paketering. Det är en god idé att i passa på att att ställa er frågan om ni nöjda med er marknadsposition eller om ni vill justera den? Vill ni konkurrera med samma pris och utbud som de större aktörerna, eller vill ni sticka ut och vara lite mer unika på orten?

Men är allt positivt med att branschen fortsätter att konsolideras? Nej, det finns så klart även en del farhågor. Om vi tar och synar några av de stora kedjorna – STC, Nordic Wellness, Friskis och Actic – så skiljer de inte sig så mycket åt i varken utbud eller i pris. Och på grund av att de erbjuder en så homogen produkt medför detta även att det skapas en förväntan hos det svenska folket vad gymträning är och vad det ska kosta. I en bransch där produkten är tämligen likvärdig så ökar därför sannolikheten att aktörerna istället tvingas konkurrera med pris. Så ökad konsolidering kan leda till att priskriget intensifieras och att produkten träning blir allt mer mellanmjölk. 

För alla ni som drivit träningsanläggning under de senaste åren är pris som konkurrensmedel inget nytt. Ni har förhållit er till detta och både överlevt och utvecklats på era respektive lokala marknader. Vi kan även glädjande se att många är duktiga på att lyfta fram det som skiljer er som mindre aktör från de större kedjorna. Det är allt från att förstärka en mer lokal, och personlig leverans till ökad kundanpassning och bredare utbud. Vi, precis som ni, är övertygade om att det alltid kommer finnas människor som är villiga välja en lokal aktör för att få en mer speciell träningsupplevelse – oavsett om priset är högre. Så sätt inte ert pris utefter vad andra aktörer tar på er marknad, utan istället baserat på vad ni levererar. Tro på er själva – för det gör vi!